Milano Tasarım Haftası 2014 Sonrası

Dilek Öztürk

Milano Tasarım Haftası 2014

Bu sene 53.sü gerçekleştirilen Milano Tasarım Haftası, yıllardır süregelen fuar kültürüne alternatif noktalar ve etkinlikler sundu. Kentin hafızasında önemli bir alışkanlık yaratan tasarım haftası, bazen her sene neyi nerede bulacağınızla ilgili sizi şaşırtmazken –ki bu da güven verir insana- bazen de şehri terk etmenize 2 saat kala göremediğiniz Wallpaper sergisi için uçağı kaçırma riskini göze almanızı sağlıyor. Ekonominin global ölçekte tasarıma dayattığı endüstrileşmeye ve tek tipleşmeye karşı alternatif çözümler aramaya çalışan bir tasarım haftası gözlemledim. Birbirini tekrar eden formlar ve konseptler dışında, gelecek kaygısı taşıyan, tasarım üzerine düşünen ve üreten grupların sergileri umut vericiydi. 2014 Milano Tasarım Haftası için hazırladığım seçkiyi görebilirsiniz.

MERMERİN YENİDEN YORUMLANMASI

Mermer, mobilya ve masa üstü obje alanında bu sezonun en popüler malzemesi. Malzemenin sınırlarını araştıran üretici firma ve tasarımcılar, mermeri günlük hayatımızın her alanında kullanmayı başardılar. 2014 itibariyle katıldığım Maison&Objet Paris ve Stockholm Mobilya fuarlarında, Alfredo Haberli, Konstantin Grcic, Norman Copenhagen gibi tasarımcıların ve firmaların mermer kullanılarak tasarlanmış mobilya, aydınlatma ve objelerini görme şansım oldu.

dinner-table-small-table-1-and-low-table-2-designed-scholten-baijings-photography-scheltens-abbenes (1)
Solid Patterns

Solid Patterns, Scholten&Baijing, Milano Tasarım Haftası’nda Hollandalı tasarım ikilisi Scholten&Baijings de bu furyaya uydu ve her zamanki kağıt ya da seramikten, pastel renk skalalarıyla tasarladıkları masa üstü objelerden sıyrılıp, Solid Patterns adı altında tasarladıkları mermerden yemek masası, sehpa ve tabure setini sergilediler.

M-E-19_Gricic
Marsetto Edition

Blok taşa belli bir şekli vermek yetenek, tutku ve bağlılık gerektirir. 150 yıldır İtalya’nın Verona şehrinde mermere şekil vermeye kendini adamış bir aile firması olan Marsetto Edizioni, James Irvine’ın sanat yönetmenliğinde zanaat yetenekleri güçlü mimar ve tasarımcıları bir sergide topladı.

M-E-23_Studio-Irvine
Studio Irvine

Çeşitlilik anlamında bu sene Milano’nu en önemli sergisi diyebileceğim seçkide Konstantin Grcic, David Chipperfield, Jasper Morrison, Naoto Fukusawa, Ross Lovegrove, Joel Berg gibi tasarımcıların işleri var. Tasarımcılar mermeri modüler masa, şaraplık, tabure, sehpa, tuvalet masası, ayna, şemsiyelik, kitaplık, aydınlatma ünitesi, mutfak objeleri ve rahle şeklinde yorumlamışlar.

Milano-Ceasarstone
Ceaserstone

Brera’da Caeserstone’un sergilerdiği mermer mutfak ve banyo ürünleri ise, aynı anda farklı fonksiyonlara hitap eden bir ünite ihtiyacına cevap veriyor.

Caesarstone Milan 14_Image by Vicky Lam_341
Caeserstone

Caesarstone Milan 14_Image by Vicky Lam_439
Caeserstone

Turkish Stones

Aziz_Sariyer
Aziz Sarıyer, “Past-Present-Future” Marble Across Time

Turkish Stones’un her sene beklenen sergiisi, bu yıl “Geçmiş, Şimdi, Gelecek” başlığı altında Aziz Sarıyer, Fabio Novembre ve Tokujin Yoshioka’yu birleştirdi. Tasarımcılar, kendi gözlerinden zaman boyu mermerin yeniden kullanımına kişisel bir bakış açısı sundular.

Ventura Lambrate

Bu sene Lambrate, bienallerdeki ülke pavyonlarını andırıyordu. Her zaman yenilikçi ve tasarım haftasının diğer mekanlarına göre daha cüretkar işlerin yer aldığı Via Ventura, bu sene de beni şaşırtmadı.

EDELKOORT-EXHIBITIONS_Femke-Agema_Photo-Credit-Roel-Determeijer
Fethishism in Fashion, Femke Agema. Fotoğraf: Roel-Determeijer

Tasarım yapsa, tasarım dünyası üzerinde bu kadar etki bırakmayacak olan trendler kraliçesi Lidewij Edelkoort, Modada Fetişizm başlıklı bir sergi düzenledi. İzlanda ve genelde kuzey Avrupalı tasarımcılardan bir seçki yapan Edelkoort, kumaşın, derinin, mobilyanın tene ve bir objeye dönüşmesini anlatıyor.

Supermodels, Hollanda mimarlık ve tasarım kültürünü, yapılar ve sandalyeleri üzerinden sunuyor. Hikayesi ve kurgusuyla Lambrate’de, kendi içinde en tutarlı sergilerden biri olan Supermodel, 3D yazıcılarla modellenen Hollandalı tasarımcıların elinden çıkan sandalyelerin yüz yılını sunuyor. Tasarım tarihi dersi gibi… Ayrıca sergi, yine yüzyıllar önceki bir geleneği, bebek evlerine taşıyor. Hollanda aristokrasisinin mal varlığını göstermekten kaçındığı dönemlerde (ki hala öyle sanırım) evlerinin içinde ancak bu zenginliği göstermek için özgür kalabilmişler. Bu konsepti alan küratör, günümüzün Hollandalı tasarımcılarına kendi evlerinin maketini yaptırmış. Eskinin güncel bir konseptle yeniden yorumlanmasına güzel bir örnek.

poolish
Polish Job, Zieta Prozessdesign

Bu sene Polonyalılar’ın yılı. Hükümetten tasarım odaklı gelişim fonu alan Polonyalılar, tasarımcılarını bu yıl farklı platformlarda temsil etmeyi amaçlıyor. Lambrate’deki “Polish Job” sergisi, geleneksel Polonya tasarımda kullanan örnekler içeriyordu.

Triennale

Triennale’nin en göz alıcı sergisi hiç şüphesiz “İtalyan Klasikleri” oldu. İtalyanların tasarım kültürlerini geliştiren ve oluşturan isimlerin ve işlerin yer aldığı sergi, son yüzyılın güzel bir retrospektifiydi.

time-is-light
Citizen, “Time is Light, Light is Time” enstalasyonu

Citizen’in Trinnnale binasının girişinde “Time is Light, Light is Time” konsepti altında gerçekleştirdiği enstalasyon, 80.000 adet saat levhasını içeriyordu.  Işık, mekanın içinden geçerek saat levhalarında hem ses, hem hareket, hem de ışık yaratıyor.

Brera ve Zona Tortona

Bu yıl Milano’da motorlu taşıt üreten firmaların tasarıma çok yenilikçi ve cüretkar katılımlarını gözlemledik. Peugeot, Zona Tortona’da kurduğu Design Lab’de, kullandığı teknolojiyi, 3d yazıcılarla da birleştirerek, mobilya, obje ve hatta piyano tasarımına uyarlamış.

lexus_design_nao_tamura
Lexus Design Awards, Nao Tamura

Toyota ise Brera’da dokunsal gerçeklik üzerine üç proje sergiledi. Geçtiğimiz sene Lexus Design Award kapsamında açılan yarışmada “Amazing in Motion” başlığı altında toplam 12 başvuru kabul edildi. Başvurular arasından  Fabio Novembre, Nao Tamura ve MIT Tangible Media Group’tan Nao Tamura’nın seçilen projeleri bu sene Milano Tasarım Haftası’nda sergilendi. Fabio Novembre hareketle etkileşen tasarımında, bir şarkıyı kullanırken, MIT’den Nao Tamura’nın çalışması, hareket sensörleriyle aktif olan mimari bir strüktürü andırıyor. Nao Tamura’nın kırılgan disklerden hazırladığı enstalasyon, kendi yaşamsal akışına odaklanmış bir döngüye atıfta bulunuyor.

milano-mooi
moooi 2014 Koleksiyonu

moooi’nin her sene “Beklenmedik Karşılama” (An Unexpected Welcome) başlıklı standı artık pek beklendik bir hal almaya başladı. Geçen sene ünlü fotoğrafçı Erwin Olaf ile çalışarak koleksiyonlarını Olaf’ın karelerinin arka planında sergileyen Wanders ve ekibi, bu sene mimari fotoğrafçı Nicole Marnati İle çalışmış. 2014 koleksiyonunda Marcel Wanders dışında Studio Job, Scholten&Baijings, Kiki van Eijik ve Joost van Bleisvijk gibi tanıdık isimlerle işbirlikleri var.

Slow Design

Robot_1

Global ekonomi senaryoları üreticiyi ve geleneksel üretim tekniklerini tehdit ederken ve her şey bu kadar hızlı gelişirken yavaşlıktan bahsedebilir miyiz? Slow city, slow food akımı hayatımızın önemli bir parçası olmuşken, yavaş yavaş slow design örnekleri de görüyoruz. Bu sene Temporary Museum for New Design’da Tayland zanaati ve üretim teknikleri, zanaatkarın hafızasından endüstrinin nasıl yaşayabileceği üzerine özel bir seçki sundu. “Tayland tasarımının geleceği, köklerine geri dönerek olacak ve bu da yeni global kültürü beraberinde getirecek,” fikrini savunan proje, bağımsız ve çağdaş tasarım piyasasına, hem yeni ve gelecek vaad eden, hem de usta tasarımcıları “Thai Craftology” altında buluşturuyor.

Mimar- Üretici İş birlikleri

Her sene dünyaca bilinen mimarlarla, üretici firmaların tasarım ortaklıklarının arttığını gözlemliyoruz. Mimarın bakışını ve birikimini mobilya sektörüne taşımayı hedefleyen firmalar arasında çok tanıdık isimler var.

David Adjaye / Knoll: The Washington Skeleton ve Skin 

knoll

David Adiaye’nin Knoll için tasarladığı sandalyeler geometrik bir kafesi andıran heykelsi formu ve faklı renk seçenekleriyle, destek ve denge kavramları arasında gidip geliyor.

Zaha Hadid / Citco: Tela

Tela-Shelving-by-Zaha-Hadid-for-CITCO_dezeen_ss_1

Zaha Hadid’in Citco için siyah granit kullanarak tasarladığı raf ünitesi, tek bir yüzeyin katlanmayan ve birbirine paralel aksamda uzayan strüktürleri olarak birleşiyor.

UNStudio / Artifort: Gemini

1-Gemini-collection-by-UNStudio-for-Artifort

Gemini, İkizler, iki asimetrik oturma ünitesi ve sehpayı farklı varyasyonlarda sunabilen bir tasarım.

Daniel Libeskind / Poliform: Web

13968095242773-Bookshelf_for_Poliform

Aynı internetin kullanıcılara farklı içerikleri, farklı linklerle sunması gibi, Libeskind’in kitaplığı da, güçlü bir görsel ve fonksiyonel konsepte sahip. Raf ünitesinin elemanları istenildiğinde çıkarılarak, yeni boşluklar ve bağlantılar oluşturulabiliyor.

Pin It

BU MAKALELER DE İLGİNİZİ ÇEKEBİLİR